Coronaviruses påverkan på E-handelsföretag

Vi har pratat om hur Coronaviruset har påverkat ekonomin i allmänhet men hur har det påverkat E-handelsföretag? Det är det vi kommer att ta reda på i det här inlägget.

Coronaviruses påverkan på digital e-handel

Pandemin påskyndar snabbt övergången till digital e-handel. Eftersom människor runt om i världen uppmanas att utöva social distans började hushålla lita på onlinebutiker för hemleverans under pandemin och de kommer sannolikt att fortsätta använda dessa tjänster när det är över.

Enligt data från Rakuten Intelligence ökar online-order volymen från e-handel handlare 210,1% mellan perioden 12 mars och 15 mars. Till och med e-handel giganten som Amazon planerar att anställa fler anställda i sina USA-baserade verksamheter för att hantera med krav från online-konsumenter under coronavirus-pandemin.

Förändringar i intäkter

I takt med att fler städer går under låsning begränsar kunderna sin shoppingupplevelse för allt nödvändigt. E-handel varumärken i olika branscher anpassar sig till nya förändringar för att möta konsumentens behov. I takt med att fler människor bor i sina hem för att bromsa utbredningen av pandemin har det skett en nedgång i tegel- och murbruk shopping.
Men det skulle vara en ökning av online-shopping eftersom människor letar efter e-handelsbutiker online för att köpa föremål som de annars köpte personligen.
I verkligheten ser försäljningen av e-handeln i vissa branscher en betydande uppgång. Detta gäller särskilt för e-handelsbutiker online som säljer hushållsvaror och dagligvaror. Jag har samlat några fakta och siffror kring hur konsumentbeteenden förändras under den här karantän perioden.

Effekt på konsumenternas online shoppingbeteende

Coronaviruset är en global pandemi och situationen förändras snabbt för konsumenter över hela världen. Butiker, restauranger, barer, gallerior och gym i många större städer stänger av. Samtidigt arbetar många kontorsarbetare på distans på heltid. Människor isolerar sig och denna osäkerhet är så enorm att det förändras över en natt deras shoppingbeteenden över natten. Från bulkköp via onlinebutiker ändrar människor nu sina köpvanor och de är nu mer försiktiga med vad de köper, när och hur.
Precis som konsumentbeteenden påverkas på samma sätt påverkar utbrottet på e-handel olika geografier. Enligt Morning Consult upplever konsumenterna i Storbritannien, Japan och Tyskland minskat förtroende när de handlade matvaror och livsmedelsprodukter, medan konsumentförtroendet i USA var på sin höjdpunkt hela tiden.

Panikköp påverkar också e-handelsföretag

Människor började fylla upp saker som handrensning medel, masker, toalettpapper och andra hushållsredskap. Det här är vad vi kallar panikköp. På grund av ökningen i konsumenternas krav kämpar onlinebutikerna också för att hålla jämna steg med efterfrågan. Som ett resultat ökade priset på väsentliga artiklar och blev överflödigt. Människor svarar på olika sätt. I denna osäkra och riskfyllda situation där de inte har någon kontroll tenderar människor att köpa och prova vad de kan göra för att få viss kontroll.

Experter inom e-handeln runt om i världen har försökt möta förändrat konsumentbeteende, men de kan fortfarande inte förutsäga de exakta konsekvenserna. Jag hoppas att dessa effekter blir tillfälliga. Med några av de senaste fynd och insikter hoppas jag att vi kan hjälpa marknadsförare för e-handel att navigera genom dessa tuffa tider och bäst förbereda sig för att hantera utmaningarna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *