Mina bästa affärstips

Detta blir mitt första inlägg på den här bloggen och jag tycker att det skulle vara perfekt att börja med att dela med mig av mina bästa affärstips. Jag har studerat det under en längre tid och har erfarenhet av att starta upp företag men kom ihåg att dessa tips enbart är av mina egna erfarenheter.

Bästa affärsverksamheten för dig

Ge dig själv tillåtelse att utforska. Var villig att titta på olika aspekter av dig själv (din personlighet, sociala stilar, ålder) och lyssna på din intuition. Vi tenderar att ignorera intuition trots att vi inifrån ofta vet sanningen. Fråga dig själv ”Vad ger mig energi även när jag är trött?”

Hur vet du vilken verksamhet som är ”rätt” för dig? Det finns tre vanliga metoder för entreprenörskap:

Gör vad du vet: Har du sagt upp eller vill ha en förändring? Titta på arbetet du har gjort för andra tidigare och tänk på hur du kan paketera dessa färdigheter och erbjuda dem som dina egna tjänster eller produkter.

Gör vad andra gör: Lär dig om andra företag som intresserar dig. När du har identifierat ett företag du gillar, emulera det.

Lösa ett vanligt problem: Finns det ett gap på marknaden? Finns det en tjänst eller produkt som du vill släppa ut på marknaden? (Obs! Detta är den högsta risken för de tre tillvägagångssätten.) Om du väljer att göra det, se till att du blir student och få kunskap först innan du spenderar pengar.

Affärsplanering förbättrar dina chanser för framgång

De flesta planerar inte, men det hjälper dig att snabbare marknadsföra. En affärsplan hjälper dig att få tydlighet, fokus och förtroende. En plan behöver inte vara mer än en sida. När du skriver ner dina mål, strategier och åtgärder kommer ditt företag att bli verkligt.

Ställ dig själv följande frågor:
Vad bygger jag?
Vem ska jag tjäna?
Vad är det löfte jag gör till mina kunder / kunder och till mig själv?
Vilka är mina mål, strategier och handlingsplaner (steg) för att uppnå mina mål?

Känn din målgrupp innan du spenderar ett öre

Innan du spenderar pengar, ta reda på om folk faktiskt kommer att köpa dina produkter eller tjänster. Det här kan vara det viktigaste du gör. Du kan göra detta genom att validera din marknad. Med andra ord, vem kommer exakt att köpa dina produkter eller tjänster andra än din familj eller vänner? (Och säg inte. ”Alla i Sverige vill ha min produkt.” Lita på mig – de kommer inte.) Hur stor är din målmarknad? Vem är dina kunder? Är din produkt eller tjänst relevant för deras vardag? Varför behöver de det?

Det finns branschforskning tillgänglig som du kan avslöja gratis. Läs bransch artiklar med data (Google de relevanta branschföreningarna) och läs Census-data för att lära dig mer. Det viktigaste sättet att få denna information är dock att fråga din målmarknad / kunder direkt och sedan lyssna.

1 reaktion på ”Mina bästa affärstips”

Lämna ett svar till A WordPress Commenter Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *